Pages

21 October 2015

Baked pasta with pumpkin meatballs
Pasta al forno con polpettine alla zucca


Ah ... meatballs! I love them, I don't make them very often to limit myself not to eat so much meat, but now it's time for pumpkin meatballs!
I already posted a recipe for pumpkin meatball last year, see here. I changed a bit the recipe and this time I baked them. Here there are ingredients for 40 meatballs, you won't use them all (well, you could, of course), so use as much of them as you like, you can freeze the rest of them (as I did!).

Ingredients for 4 people:

200 g (7 oz) short pasta
3-4 tbs grated cheese (parmesan)
nutmeg
evo oil

For 40 meatballs:
350 g (12 oz) mixed minced meat
100 g (4 oz) mortadella
200 g (7 oz) pumpkin puree (steamed pumpkin)
1 egg
4 tbs breadcrumbs

For pumpkin bechamel:
50 g (2 oz) butter
50 g (2 oz) flour
200 g (7 oz) pumpkin puree (steamed pumpkin)
500 ml (2 cups) milk

Prepare meatballs: turn oven on at 180°C (350°F), line an oven dish with parchment paper, put all the ingredients in a food processor, prepare meatballs and bake them for 10 minutes, turn them upside down and cook for other 5 minutes.

Boil pasta in salted water for a couple of minutes less than the prescribed time on package. Drain and pour in a large bowl, add oil and mix well, to avoid pasta to get "glued" together.

Prepare bechamel: heat milk. Melt butter in a saucepan, add flour and cook for a few minutes. Add pumpkin and then milk, all at once. Keep on stirring with a whisk until it thickens (few minutes) and then season with salt and a pinch of nutmeg. 

Add bechamel to pasta and mix well.

Brush with oil an oven dish, pour pasta in it, place meatballs on pasta, sinking them a bit in it and dust with grated cheese. Bake for 15 minutes at 180°C (350°F).


Ah ... polpette! Le adoro, ma non le faccio spesso, più che altro per non mangiare troppa carne (sono tremende, una tira l'altra!), ma ora è tempo di polpette con la zucca! Ho postato già una ricetta di polpette con la zucca l'anno scorso, trovate qui la ricetta. Ho cambiato leggermente la ricetta e le cotte al forno. Qui ci sono ingredienti per 40 polpette, non le userete tutte (beh, in realtà potreste), mettetene quante volte, quelle che restano le potete mettere via in freezer (esattamente come ho fatto io!).

Ingredienti per 4 persone:

200 g pasta corta
50 g formaggio grattuggiato
noce moscata
olio evo

Per 40 polpette:
350 g carne macinata mista
100 g mortadella
200 g zucca già cotta al vapore
1 uovo
50-60 g pangrattato

Per la besciamella alla zucca:
50 g burro
50 g farina
200 g zucca già cotta al vapore
500 ml latte

Prepara le polpette: accendi il forno a 180°C, ricopri con carta da forno una teglia, metti tutti gli ingredienti nel robot da cucina, poi prepara le polpette e cuocile per 10 minuti, girale e cuoci per altri 5 minuti.

Lessa la pasta in acqua salata per un paio di minuti in meno rispetto a quanto scritto sulla confezione. Scola e versa la pasta in una grande ciotola, aggiungi qualche cucchiaio d'olio e mescola bene, per evitare che la pasta si incolli.

Prepara la besciamella: scalda il latte. Sciogli in una pentola il burro, aggiungi la farina e cuoci per alcuni minuti. Aggiungi la zucca e poi il latte, tutto in una volta. Continua a mescolare con una frusta e cuoci fino a quando si addensa (pochi minuti). Aggiungi sale e una grattuggiata di noce moscata.

Spennella d'olio una pirofila, versaci la pasta e disponi delle polpette sulla pasta, affondandole un po', cospargi con il formaggio grattuggiato. Cuoci al forno per 20 minuti per 180°C.